Voor zover ik weet zijn er altijd al rages geweest. Ik kan me nog herinneren dat vroeger ineens iedereen op zo’n lolobal stond te springen. Of dat iedereen de mooiste kunstjes kon doen met hun jojo. Bijna elk jaar ontstaat er wel weer zo’n hype. Dat hebben we de afgelopen jaren kunnen zien met het waveboard, het hoverboard, de scoobidoo touwtjes, de loom bands, de Heelys en ledschoenen en afgelopen jaar met de fidget handspinners.

Hoe een rage exact ontstaat is mij een raadsel. Maar vaak begint zo iets al in Amerika en waait het later deze kant op. Er zijn bedrijven die niks anders doen dan rages detecteren. Zodra zij in de gaten krijgen dat er naar een bepaald product meer vraag is, gaan hun alarmbellen rinkelen. Zo’n product kan namelijk volgende maand ineens helemaal hot zijn. En als fabrikant, winkelier of webshop wil je hier natuurlijk zo snel mogelijk op inspelen. Toch blijft het heel moeilijk in te schatten of een product nou wel of niet gewild gaat worden.Wat ik zie is dat de tussenhandel de retail nog wel eens proberen te sturen. Ze geven aan een willekeurig product de naam rage en hopen zo een rage te creëren.

Toch werkt deze vorm van marketing absoluut niet altijd. Vaak lopen dit soort acties namelijk helemaal op niets uit. Dan heb je als winkelier een grote voorraad producten ingekocht, de rage blijft uit, en jij blijft met een flinke partij spullen zitten. Maar mócht je geluk hebben en je bent er snel bij? Dan kun je flink profiteren van rageproducten. Webcompanies zit er altijd bovenop als het om een rage gaat. Door groot en rechtstreek bij fabrikanten in te kopen vind je in onze webshops vaak de nieuwste gadgets in woonaccessoires, fietsaccessoires, huis, tuin en keukenproducten.

Een merk kan ook een rage worden. Dat hebben we de afgelopen jaren gezien met Pip Studio en Lief! Op dit moment is Blond Amsterdam een ware hit. Veel vrouwen sparen het liefst het hele servies bij elkaar. Natuurlijk is het erg prijzig om het hele Blond servies in één keer aan te schaffen. Daarom vragen veel dames een leuke mok, de bordjes en bijbehorende schaaltjes van Blond graag cadeau. En het duurt even, maar uiteindelijk krijg je dan toch je glazen vitrinekast vol met het bonte serviesgoed. Hoelang de Blond rage gaat duren weet niemand. Maar zolang Blond Amsterdam blijft inspireren met nieuwe artikelen zoals het melamine servies, het tafelzeil en beddengoed, denk ik persoonlijk dat dit nog wel even een blijvertje is!